Viggo och Melissa är det perfekta paret. De bor i ett stort hus, med en stort garage och så har de sin underbara son ihop. Allt är precis som det ska vara, utåt sett.

Inom husets väggar blir Viggo både psykiskt och fysiskt misshandlad av Melissa. Vissa gånger blir han slagen så att han måste stanna hemma från jobbet för att ingen ska se hans skador. Inga frågor.

I ett tappert försök att be om ursäkt för sina handlingar (eller är det för att snärja Viggo närmare) så bokar Melissa in en överraskningsresa till Egypten. Tyvärr blir hon matförgiftad och ligger på rummet större delen av tiden vilket gör att Viggo får åka på aktiviteterna utan henne, något som inte gör honom ledsen utan snarare tvärtom, äntligen kan han andas och slippa vara rädd för att bli skadad. På resan träffar de Uma, en författare som för tillfället skriver en bok om kvinnor som slår sina män. De båda får mycket att prata om och för första gången vågar Viggo berätta om vad som försiggår hemma.

När Viggo ska iväg på konferens med sina kollegor brakar helvetet lös hemma, Melissa spårar ur totalt och det blir Viggo som får ta konsekvenserna.

Kommer Viggo att ta sig levande ifrån sitt destruktiva äktenskap? Eller kommer Melissa att ändra sitt beteende? Det får du läsa mer om i denna bok.

wp-1517209267318.jpg

I ditt kvarter är en sådan bok som man fastnar i på en gång. Den har en historia som går lite emot normen, även om den för all del inte ska förminskas. Snarare tvärtom, för det är inte bara killar som slår sina tjejer.. våld finns i andra relationer också och jag tror inte en sekund på att det är färre kvinnor som misshandlar. Visst, vi kvinnor är oftast mindre starka fysiskt men den psykiska delen är vi nog bättre på (bara mina egna tankar här, jag ska inte bli för långrandig med det utan försöka hålla mig till ämnet och recensionen).

Igenkänningsfaktorn är hög, jag tror att alla kan känna igen sig även om man inte har varit med om det personligen så känner man garanterat någon som har.

Boken handlar om svår kärlek, som även kan vara lätt. Att våga bryta sig loss och att gå vidare.

Den har ett lätt flyt i texten och handlingen, väldigt bra gestaltning och beskrivande miljöer. Jag blir typ lite kär i Viggo och vill krama om honom, klappa honom i håret och trösta.

I ditt kvarter får <3<3<3<3<3 (full pott!) av mig eftersom att jag älskade boken.

Boken är skriven av Jenny Jacobsson och utgiven 2014  av Ariton förlag (och som pocket 2017 på författarens eget förlag Write J Production)

Vill man köpa boken så finns den bla. på bokus

Tusen tack Jenny för att jag vann tävlingen om denna bok, och tack för inbjudan till releasefesten av din nya bok Närmare än du tror.