Våga vara rädd- en bok om utmattningssyndrom handlar om just det titeln avslöjar.

Vad är det som händer i kroppen när vi utsätts för stress under en längre tid? Kan alla människor bli ”utbrända” eller ”gå in i väggen” som man ibland säger?

Vad är skillnaden mellan utmattningsdepression och utmattningssyndrom?

Boken varvas med sjävlbiografiska delar samt fakta. Författaren går igenom utmattningssyndromet i 4 faser;Uppvarvning, Kaos, Återhämtning och Nyorientering.

Denna bok kan jag varmt rekommendera till er som har kämpat er ur en liknande situation eller känner att ni snart är där, att ni måste bromsa innan väggen kommer för nära så att säga.

Jag har varit nära själv,  och jag tror att jag har lärt mig att se tecknen i tid. Eller jag vill iallafall tro det. Att läsa boken fick mig även att tänka efter och framförallt känna efter. Vad vill jag lägga energi på? Vad är det som gör att allt känns så meningslöst och HUR hittar jag tillbaka till det som är roligt? Varför är jag så obeskrivligt trött, rent av utmattad i kroppen hela tiden?

wp-1482657241854.jpg

Hur jag hittade denna bok är ingen ny historia i sig. Jag kollade lite på Vårdguidens hemsida om utmattningssyndrom och symtom. Kände igen mig i alltför mycket. Jag var samtidigt inloggad på facebook och där dyker det ju upp reklam efter vad man har kollat på andra sidor och då kom denna bok upp som förslag.

Jag sökte efter boken på mitt lokala bibliotek men där fanns den inte så jag gjorde ett önskemål om att de skulle köpa in boken vilket de gjorde. Och reserverade boken till mig. Tack!

Det jag gillar mest med boken är just blandningen mellan faktadelar och självupplevda berättelser, det gör att boken blir mer lättläst och intressant. Att man liksom får känslor på orden på något sätt.

 

dsc_0558.jpg

På Vårdguiden (www.1177.se) hittar jag denna text;

Både kroppsliga och psykiska

Vanligen har insjuknandet föregåtts av ett eller flera stressrelaterade besvär under en längre period. Symtomen kan vara både kroppsliga och psykiska.

Känslomässiga

  • Lättirriterad, orolig och nedstämd. Det är också vanligt att man har ångest.

Tankemässiga

  • Försämrat minne, koncentrationssvårigheter, problem med att planera och genomföra uppgifter.

Sömnstörningar

  • Svårt att somna och/eller många uppvaknanden under natten.

Trötthet

  • Energilöshet, trötthet som är svår att vila bort, utmattning.

Kroppsliga

  • Hjärtklappning, magkatarr, förstoppning, högt blodtryck, värk, överdriven ljudkänslighet.

Själva insjuknandet kommer ofta smygande, men kan ibland vara dramatiskt då man upplever att man ”går in i väggen”. Man kan då plötsligt få svårt att orientera sig, svårt att göra vanliga saker som till exempel att låsa upp en dörr, bli förvirrad, känna stark ångest och få yrsel. ((källa; http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Utmattningssyndrom/#section-2))

Mitt tips till er läsare om ni själva känner igen er i detta eller har någon i er omgivning som känner igen sig; kontakta sjukvården. Innan det går för långt. Ju längre ni går med detta desto längre tid kommer de ta att komma tillbaka.

 

Våga vara rädd får <3<3<3<3 (4/5 hjärtan) av mig. För att den är intressant, skriven på ett sätt man lätt kan relatera till och förstå samt aktuell.

Boken är skriven av Emma Holmberg och utgiven av Parus förlag 2015 (www.parusforlag.se)

Tack för en intressant bok, ni kommer att hjälpa många människor med den.

 

